Relatiemanagement is nu relevanter dan ooit
Een interview met Monica Bakker, door Carla van
Elst
Heeft jouw
bedrijf een goed netwerk? Zo eentje waarvan de basis jaren geleden al is gelegd
en dat sindsdien zorgvuldig is uitgebouwd en onderhouden. Ja? Dan mag je jezelf
wel gelukkig prijzen, want veel bedrijven en organisaties hebben dat dus niet.
Die ontdekken op een moment dat ze het hard nodig hebben dat ze hun
relatienetwerk hebben verwaarloosd, of dat ze niet over de juiste relaties beschikken,
of geen zicht hebben op wie hun relaties zijn, of…
![]() |
Netwerk als smeermiddel
Monica Bakker werkt
als programma-manager bij Comenius Leergangen en is daarnaast als hoofddocent
verbonden aan de postgraduate opleiding Strategisch Relatiemanagement. Zij overtuigt mensen en organisaties graag van de noodzaak om éérst de
onderliggende visie te ontwikkelen en daarna pas een strategie voor
relatiemanagement. “Organisaties moeten zich eerst bewust worden van hun doel
als organisatie: ‘Wat willen we brengen in deze wereld?’.
Zij signaleert
dat veel organisaties – zowel bij bedrijfsleven als overheden – zich te weinig
bewust zijn van waar zij voor staan. “Dan heb je als organisatie geen duidelijk
verhaal en zullen relaties ook niet goed weten wat ze aan je hebben. Dat duidelijke
verhaal is de basis voor je relatiebeheer, daarmee bepaal je: welke relaties zijn
voor ons belangrijk, wat halen wij er zelf uit en wat hebben we onze relaties
te bieden?”
Een netwerk
werkt vooral als een smeermiddel, stelt Bakker, maar alleen als je het goed
onderhoudt, zodat het op orde is als je het nodig hebt. Dat onderhouden doen
organisaties niet altijd, of ze beginnen ermee op een verkeerd moment. Pas als de
nood aan de man komt, bijvoorbeeld. Wie herinnert zich niet de problemen met opvang
van Syrische vluchtelingen in 2016, toen sommige gemeenten pas contact gingen zoeken
met hun burgers toen het niet anders kon? “Wie zijn netwerk verwaarloost, zal in
zo’n geval altijd te horen krijgen ‘sorry, maar ik heb tijden niks van je
gehoord of gezien.’ Je hebt goodwill nodig om mensen voor jou te mobiliseren. Mensen
doen alleen iets voor jou als ze het gevoel hebben dat jij ook iets voor hen
wil betekenen. Die wederkerigheid is heel belangrijk.”
Echt en oprecht
De term
‘goodwill’ laat zien dat het bij relatienetwerken gaat om vertrouwen. Volgens Monica
Bakker zijn er twee soorten vertrouwen nodig: functioneel vertrouwen en moreel
vertrouwen. Functioneel vertrouwen gaat over de zekerheid van vaste procedures;
moreel vertrouwen heeft te maken met integriteit. Het verschil daartussen is
goed zichtbaar bij het vertrouwen in banken. De meeste mensen hebben
functioneel vertrouwen in banken: ze vertrouwen ze hun geld toe omdat ze ervan
uitgaan dat de bank dat geld niet kwijt raakt. Maar veel mensen hebben tegenwoordig
geen moreel vertrouwen meer in de banken, omdat ze tijdens de recente crisis
hebben ervaren dat banken voornamelijk geïnteresseerd zijn in hun eigen gewin.
Foto: Monica Bakker is hoofddocent van de postgraduate opleiding 'Strategisch Relatiemanagement' |
Netwerk bepalend voor succes
De postgraduate opleiding Strategisch Relatiemanagement is gebaseerd op het inzicht dat het
hebben van een goed netwerk in onze tijd bepalend is voor het succes van een
organisatie en van het leiderschap binnen die organisatie. Dat heeft enerzijds
te maken met de toenemende complexiteit van de wereld waarin we leven, waardoor
organisaties
op verschillende fronten partners nodig kunnen hebben. Bijvoorbeeld omdat er
meer skills en expertise van ze gevraagd wordt dan ze zelf kunnen leveren, of
omdat er een sterkere lobby nodig is dan ze zelf kunnen bewerkstelligen. Monica
Bakker: “Als je bij elk thema al de juiste partners kent, ben je veel succesvoller. Als
je voor elk thema een nieuw netwerk moet opbouwen, duurt het veel langer. Samen kun je veel
beter tot het realiseren van je doelen komen. Bovendien kun je via je netwerk
veel sneller de informatie krijgen die je nodig hebt. Dus in zekere zin is het
opbouwen van een netwerk iets wat in het begin veel tijd lijkt te kosten, maar
uiteindelijk tijd bespaart. Als je het goed doet.”
![]() |
Foto: de diploma-uitreiking van de postgraduate opleiding 'Strategisch Relatiemanagement' |
Werken aan je netwerk
Monica Bakker verzorgt
als hoofddocent de eerste lesmodule van de opleiding Strategisch
Relatiemanagement. Daarbij laat zij de deelnemers zelf ontdekken of ze een
helder beeld hebben van het doel en de waarden van hun eigen bedrijf of
organisatie. Regelmatig zijn er deelnemers die dénken daar best een goed beeld
van te hebben, om dan in die eerste sessie een flinke wake-up-call te krijgen
die absoluut noodzakelijk is voor de rest van de opleiding. “Door dit aan het
begin te adresseren krijgt de netwerkstrategie die de deelnemers daarna leren
ontwikkelen, een veel steviger fundament en een sterkere focus. Ik leer de
deelnemers hoe je met elkaar in gesprek kunt gaan over doelen, waarden en visie.
Wat zijn daarvoor de goede vragen en, als je niet echt een antwoord krijgt, hoe
kun je doorvragen? Ook aan iemand die hoger is in hiërarchie?”
In
de volgende vier modules komt onder meer het ‘hoe’ van een netwerkstrategie aan
de orde, evenals de interne lobby die nodig is om in de eigen organisatie
medewerkers en/of collega’s enthousiast te maken voor relatiemanagement, plus
de vertaling van een netwerkstrategie naar de operationele structuur van een
netwerkbijeenkomst. Ook werken de deelnemers tijdens de opleiding aan een
advies voor hun eigen organisatie: hoe kan ons relatiemanagement professioneler
worden vormgegeven en hoe kunnen we de noodzakelijke veranderingen het beste
implementeren? Veel organisaties zéggen namelijk wel dat ze het bouwen aan een
netwerk belangrijk vinden, maar realiseren zich niet altijd dat er daadwerkelijke
stappen gezet moeten worden om het relatiemanagement in te vullen. Dat betekent
onder meer dat systemen en procedures nodig zijn om de complexiteit van het
relatiemanagement overzichtelijk te maken: wie heeft met wie contact, wat is
met wie besproken, voor welke relaties worden welke activiteiten georganiseerd?
Dat
alles vergt zeker de nodige inspanningen, maar het doel is aanlokkelijk: een
goed onderhouden netwerk, dat op orde is. Voor als de nood aan de man komt.
Volg vanaf 1 maart 2018 onze postgraduate
De postgraudate opleiding is in 2015 opgezet door het Institute of Strategic Relationship Management. Doel: professionals in vijf modules leren hoe zij een overall organisatiestrategie in verschillende stappen vertalen naar een netwerkstrategie waarmee ze uiteindelijk effectievere netwerkbijeenkomsten kunnen organiseren. De opleiding maakt als minor deel uit van het curriculum van Hotelschool The Hague en wordt als postgraduate aangeboden aan onder meer communicatie-, marketing en salesprofessionals.
Monica Bakker is sinds 2015 programma-manager
leiderschapsontwikkeling bij Comenius Leergangen voor Executives. Opgeleid als
sinoloog werkte ze enige jaren in China en aansluitend in Nederland voor een
Chinese startup. Vanuit haar expertise op het gebied van netwerken en
relationeel leiderschap is zij als faculty member/hoofddocent betrokken bij de postgraduate
opleiding voor Strategisch Relatiemanagement.
Institute of Strategic Relationship Management
070-384 11 99
Comments
Post a Comment